• Arc2 architectuur
  • Kebajastraat 41, 1336 NA Almere
  • 036 521 7770
  • info@bruggenarchitectuur.nl

Viaduct N69 / A67 Veldhoven

Viaduct Zilverackers A67 vormt markering Kempisch landschap

Het verkeersviaduct over de A67 ter hoogte van verzorgingsplaats Oeienbosch is een rechtlijnige betonnen brug met een kenmerkende houten bekleding. Het viaduct Zilverackers markeert vanaf de A67 richting Eindhoven de entree van Veldhoven Zuid binnen het Kempisch Landschap. De bekleding geeft het kunstwerk een landschappelijk karakter en verbeeldt een serie van sprongen over de snelweg. De groene LED-verlichting geeft het autoviaduct ook 's nachts een visuele poortfunctie. 
 

Landschappelijk karakter ontwerp Viaduct N69 / A67

Het verkeersviaduct over de A67 ter hoogte van verzorgingsplaats Oeienbosch is een rechtlijnige betonnen brug met een kenmerkende houten bekleding. De betonnen constructie van het viaduct met prefab kokerliggers is efficient, sober en functioneel. Het Kempisch landschap is vertaald in natuurlijke materialisatie en inbedding van het viaduct in het groen. Vanaf de A67 richting Eindhoven markeert het viaduct de entree van Veldhoven Zuid binnen het Kempisch Landschap.
De houten bekleding (FSC) geeft het kunstwerk een landschappelijk karakter en verbeeldt een serie van sprongen over de snelweg. Het materiaal vormt letterlijk en figuurlijk de verbinding met het omliggende bos. Het geeft aan het viaduct de gewenste natuurlijke en tegelijkertijd robuuste uitstraling. De curven refereren aan de krachtswerking in de constructie.

Minimale impact ondersteuningsconstructie

De hoofdliggers van het autoviaduct zijn prefabbetonnen kokerliggers. Deze liggers zijn opgelegd op een draagbalk en wordt ondersteund door een rij vierkante betonkolommen. De kolommen zijn een kwartslag gedraaid en de balk is aan het uiteinde afgeschuind, waardoor de impact hiervan op het beeld wordt geminimaliseerd. 

Hekwerken uit FSC hardhout

De hekwerken van het viaduct zijn hardhouten balustrades (FSC) met een RVS afdekkap. De balusters vormen onderdeel van de houten bekleding welke als een voile voor de betonnen brug is gehangen. Samen met een achterliggend antracietgrijs kleurige stalen schort worden bogen gevormd als vertaling van de getoogde vormen van de N69 viaducten.
Binnen de lamellenstructuur volgt het hekwerk zowel van bovenaf als vanaf onder de brug een afleesbare secundaire ritmiek, waarbij de balusters achteroverhellend zijn geplaatst. 
Het materiaal vormt letterlijk en figuurlijk de verbinding met het omliggende bos. Het geeft aan het viaduct de gewenste natuurlijke en tegelijkertijd robuuste uitstraling. De hekwerken hebben een beeindiging in een karakteristieke schuine hoek.

Zorgvuldige inpassing viaduct

De landhoofden zijn opgenomen in de taluds. Het viaduct oogt hierdoor nog gestrekter en de werkelijke hoogte van het viaduct en hekwerk worden afgezwakt. Ter plaats van de verzorgingsplaats ontstaat een ruimtelijk beeld. Het viaduct loopt door deze inpassing aan weerszijden door tot in de beboste randen.

 

Gerelateerde Projecten