SchermerhornBrug N243
Circulaire SchermerhornBrug N243
Deze nieuwe fietsbrug vormt onderdeel van de N243. De randvoorwaarden voor de uitwerking van deze 4e fietsbrug vroegen om een ligging van het fietspad dicht tegen de bestaande duiker aan en een fietsbrug die niet heel veel breder kon worden dan het profiel van vrije ruimte voor het fietspad. Belangrijk onderdeel van de ontwerpopgave was daarbij om het zicht op de dichtbij gelegen prive-tuin te beperken en tegelijkertijd het zicht op de Voordijksloot en kerktoren van Schermerhorn vanaf de brug open te houden. Daarbij gaf de geschiedenis van de plek, hier liep vroeger het spoortrace van de stoomtram Alkmaar-Purmerend, aanleiding om hier in het ontwerp naar te refereren. Dit heeft geresulteerd in een brug met een karakteristiek hekwerk uit verticale lamellen met een zorgvuldig geplaatst rasterscherm waarbij enerszijds het zicht op het achterland word geboden en anderszijds het diagonale zicht op de tuin is geblokkeerd voor voorbijrijdende fietsers. Op de lamellen aangebrachte horizontaal corten stalen profielen en in de lamellen opgenomen tekst leggen een link met het verleden van de locatie. Dit verwijst naar het voormalige spoorlijn en de houten bruggen voor de stoomtram.
Voor het ontwerp en inpassing van de 4e fietsbrug zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
1. Onderdeel van de nieuwe N243
De nieuwe fietsbrug vormt onderdeel van de nieuwe N243 maar heeft daarin door de specifieke locatie en geschiedenis ook een eigen karakter en wijkt hierdoor af van de drie eerder gerealiseerde ontwerpen.
2. Passend in landschap Eilandspolder
De Eilandspolder is een kleinschalig landschap met karakteristieke eilanden in een waterrijke omgeving waar de Voordijksloot een belangrijke ontwatering verzorgt. Naast de brug staat een karakteristieke boomgroep die gehandhaafd diende te worden.
3. Refereren aan geschiedenis van de locatie
Belangrijk onderdeel van de geschiedenis van deze locatie is dat hier vroeger het spoortrace van de stoomtram Alkmaar-Purmerend heeft gelegen. Deze historie is op een subtiele wijze meegenomen in het ontwerp.
4. Respecteren historische duiker
De bestaande betonnen duiker met vleugelwanden vormt onderdeel van de geschiedenis van de N243. Recentelijk zijn hier ook nieuwe hekwerken met tekst op gemonteerd. Bij het ontwerp voor de nieuwe brug is de historische duiker zoveel mogelijk gerespecteerd.
5. Zichtlijnen beperken en respecteren
De nieuwe brug ligt dicht bij een prive-tuin. Onderdeel van de ontwerpopgave van de brug was om het zicht op deze tuin te beperken en tegelijkertijd het zicht op de Voordijksloot en kerktoren van Schermerhorn vanaf de brug open te houden.
6. Zorgvuldige ruimtelijke inpassing op locatie
De reeds gerealiseerde 3 bruggen hebben flinke volumes en nemen veel ruimte in. Voor de 4e fietsbrug is gestreefd naar het beperken van de breedte van de brug en de hoogteligging van het fietspad. Op deze manier is de impact op de omgeving geminimaliseerd.
7. Circulaire materialisatie
De brug is circulair uitgevoerd met hergebruikte en bio-based materialen: hergebruikte stalen liggers voor de hoofddraagconstructie, houten brugdek van hergebruikt hardhout (bijvoorbeeld damwandplanken), houten leuning en scherm van hergebruikte dwarsliggers en een houten damwand om hoogte verschillen te overbruggen.
8. Slim en efficient bouwen
Door een slimme overspanningconstructie te maken konden de bestaande vleugelwanden met talud gehandhaafd blijven. Dit zorgde voor minder werkzaamheden rond de taluds en maakte een veel lichtere keerwandconstructie mogelijk.
9. Natuurinclusief ontwerp
De aanleg van de fietsbrug is aangegrepen om ook de biodiversiteit rond de brug te vergroten en een natuurinclusieve brug te creëren. Hieronder de aanleg van bloemrijke bermen t.b.v. bijen en andere insecten en de integratie van een loopplank onder de brug voor marterachtigen.